السبت، ١٦ ديسمبر ٢٠٠٦

أنت مش عارف انا ابقى مين؟ انت عارف انت بتكلم مين؟

اليوم عمرو أديب يطرح موضوع فى غاية الاهمية وندوة هامة عن السؤال الذى يتردد كثيرا عندما تحصل حادثة مثلا ويكون المتسبب فيها رجل مسنود على حد تانى كبير, ويطلع زى الشعرة من العجينة, عشان الراجل مسنود, والراجل التانى المتضرر مايعرفش ياخد حقة .
دة الموضوع اللى عمرو أديب أتكلم فية النهاردة الى اخر الحلقة.
فى الاول طبعا اعلن وفاه الفنانة ماجدة الخطيب اليوم- البقاء لله - حيث قام بالاتصال بة العديد من الفنانين لعزاء المرحومة,
وتحدث مع الصحفى خيرى رمضان على طلبة جامعة الازهر حيث تم اعتقالهم لمدة 15 يوم على ذمة التحقيق معهم, وتانى يقول : هية البلد بلدين ولا مصر رايحة فين ؟ حيث كانت اخر مكالمة بينة وبين أحد الاخوان انهم اعترفوا ان دة غلط من جانب الطلبة واعترفوا انهم من الاخوان, وقد اية هما كانوا الشباب دول متحمسين بس.
وتم عرض تقرير عن البهائية فى مصر, حيث صدر حكم بعدم ذكر اسم بهائى على البطاقة او الباسبور, وجعلها خالية, ومازالت القضية مفتوحة امام البهائيين مع انها انتهت بالنسبة للدولة نفسها.

الأربعاء، ١٣ ديسمبر ٢٠٠٦

عمرو أديب: هية البلد بلدين ؟ ولا مصر رايحة فين؟

طلاب الاتحاد الحر ومظاهرات فى جامعة الازهرقام الاعلامى عمرو أديب والصحفى خيرى رمضان بمناقشة المظاهرات اللتى حدثت بجامعة الازهر من قبل الاخوان المسلمين, على فصل 6 طلبة من الاتحاد الحر الموازى لاتحاد الطلبة والذى اقامة الاخوان المسلمين اعتراضا على منعهم من دخول انتخابات اتحاد الطلبة.ولكن ما لوحظ فى هذة المظاهرات ان طلبة الاخوان المسلمين كانو منظمين كالعادة بالاضافة الى ان طلبة الاخوان كانوا ملثمين.حيث عرض القاهرة اليوم تقرير مصور عن المظاهرات اللتى حدثت بجامعة الازهر,حيث استعرض التقرير شكل المظاهرات الغير اعتيادية من الاخوان المسلمين, واللتى قام عمرو أديب بالتعليق عليها ووصفهم بأنهم مليشيات عسكرية يقومون باستعراض القوى البدنية والهجومية بين الطلاب من خلال عرض مهارات بين الطلبة فى الكونغوفو, وكان لعمرو أديب وبرنامج القاهرة اليوم السبق فى عرض هذا التقرير المصور والذى يثبت مدى العنف الذى يتصف بة الاخوان المسلمين.وسؤال عمرو أديب طول الحلقة: مصر رايحة على فين ؟؟؟؟
عنوان الحلقة اليوم : هية البلد بلدين ؟ ولا مصر رايحة فين؟